Wereldkampioen zijn, wie wil dat nou niet?

Ach, je bent ‘verliefd’ op dit autosportspelletje…en dan is het toch verdraaide leuk als er een nieuw initiatief wordt opgetuigd? Dichtbij – nu vooruit, Italië is een stukje verderop – maar vooral dicht bij onze persoonlijke rallysport-‘oer’.

Dit keer een hoogstaand evenement waaraan een échte wereldtitel wordt gekoppeld. Zeg nou zelf, elke enthousiasteling wil toch die kans pakken? Zie je de ingelijste oorkonde al boven je bureau hangen? Of boven de schoorsteen? In je man cave?

We hebben in gedachten dat we de die-hards van de regularities eens een extra uitdaging geven. Nooit eerder is de Stelvio, een van ’s werelds mooiste passen, het decor geweest van zo’n evenement. Op de vijf wedstrijddagen ga je tenminste twee keer per dag de Stelvio over. De routes vanuit de zuid- en noordzijde zijn allebei omstreeks 22-27 km lang, dus het is met recht een uitdaging te noemen als je dat goed weet te volbrengen.

Dit is het idee: elke dag twee passages, op twee ‘avonden’ een avondetappe en nog een special waarover we voorlopig niets meer vertellen. En omdat je wel eens in de fuik loopt van een peloton tweewielers of zelfs een verdwaald vrachtwagentje op de route aantreft is het mogelijk om een paar scores als ‘schrapresultaten’ uit je prestatie te schrappen.

Zo houd je aan het eind van de week dus circa 8 (dat zijn we nu aan het fine-tunen) meetellende scores over. Zo’n score is opgebouwd uit een wisselend aantal tijdmetingen want met behulp van digitale en gps-hulpmiddelen, verenigd in de Rallycheck-app, kunnen we per klim een groot aantal tijdmetingen inbouwen; we schreven het al: ga er gerust vanuit dat per klim tenminste 10-12 oplopend tot soms wel 20 of 25 meetmomenten worden ingebouwd. Soms vóór een hairpin, soms net erna. Op rechte stukken en op klimstukken. Het totaal van de secondenafwijking per klim is de score van dié klim. Aan het eind van de week is het duidelijk wie zich WERELDKAMPIOEN mag noemen.

Dagprijzen

We hebben straks vier categorieën:

  • prewars
  • klassiekers
  • youngtimers
  • moderne auto’s.

Niet iedereen kan wereldkampioen worden, maar per klasse in elk geval wél. En de klassenwinnaar met de beste prestatie is de ‘overall-kampioen’.

Dagelijks zijn er daarom dagprijzen te winnen. En elke dag een ‘memory-moment’ dat ook een beloning waard is. Hoe we dat regelen? Ach, dat hoor je in de komende maanden nog wel….

Internationale allure

In eerste instantie is deze Worldcup ontwikkeld voor NL-equipes maar we staan ook open voor buitenlandse entry’s.

Er zijn dit jaar slechts 50 startbewijzen beschikbaar, vijf in de pre-war klasse, en in de andere drie klassen elk vijftien. Vol is vol. Omdat we deze maiden editie meteen goed neer willen zetten gaan er ook uitnodigingen naar Engeland, België en Duitsland. Dus als je zeker een plek wilt hebben….wacht dan niet te lang met inschrijven.

Wat kan je verwachten?

De permanence zit straks in Bormio. Dat is het eventhoofdkwartier en in principe verblijven alle deelnemers in hotels in Bormio. Elke avond is er een diner, ervoor en erna is er alle tijd en ruimte voor mooie verhalen en voorbereiding op de volgende klim.

Elke dag starten we op een ander moment. Elke keer een andere startvolgorde. En klim met andere gemiddelde snelheden. Geen rit is hetzelfde. Wel weten we dat we ons door de weersomstandigheden niet uit het veld laten slaan. Hé, het is begin juni…op een extreme omstandigheden na gaan we niet uit van sneeuw en sneeuwkettingen….

Deze eerste editie wordt een heel mooi evenement. Laten we positief denken en verwachten dat we tegen die tijd geen coronabeperkingen meer hebben. Wij zijn hier nu volop bezig met de voorbereidingen.

Mocht dit evenement je ‘pakken’, schrijf dan in.

Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!

Forza Stelvio!

 

Interesse in deelnemen?

Lees ons reglement en kijk of u in aanmerking komt